Kommentar til budsjett vedtak 2016 - 19 og eget budsjettforslag

Kommunestyret vedtok i dag et budsjett fra H og Sp med til dels dramatiske kutt innenfor spesielt skole og administrasjon, men også helse. Vi mener å ha et langt bedre, mer ansvarlig, og ikke minst gjennomførbar alternativ.

Kjære venner av Arbeiderpartiet og andre interesserte.

Budsjett for 2016 - 2019 ble vedtatt i dag. Langt innlegg, men det er nødvendig. Som ventet og fryktet ble det vedtak på Sp og H sitt budsjettforslag. H og Sp vedtok dramatiske kutt i spesielt skole (omlag 4,0 mnok mot Ap 1,6 mnok) og administrasjon (der skolefaglig kompetanse ser ut til å raderes vekk sammen med kommunalsjef - Ap kutter kun en stilling), men også helse, pleie og omsorg rammes betydelig(1,5 mnok mot Ap 0,35 mnok) Samtidig senkes eiendomsskatten gjennom ovennevnte kutt.

Enkelte av kuttene er dramatiske, og har det vi kan se uoversiktlige og mangelfult utredede konsekvenser. Det er meget bekymringsverdig, og vil antakelig ramme flere arbeidstakere i administrasjon, tekniske tjenester og skole. Det vi fryktet ville skje skjedde: det bare kuttes - det tas ingen strukturelle grep som kan redusere driftskostnader over tid uten at det går ut over kvalitet og innhold i tjenesteproduksjon i skole generelt og Setermoen spesielt. Dermed fortsetter problemene, lærertettheten på Setermoen går kraftig ned og kvaliteten i skolen blir redusert.

Så til vårt eget budsjett:

Vi har i vår gjennomgang funnet flere kostnadsreduserende tiltak knyttet til kommunal drift. Tiltakene er muliggjort blant annet gjennom strukturelle grep igangsatt gjennom byggingen av ny storbarnehage. Ny storbarnehage muliggjør mer effektiv barnehagedrift. Det frigjør igjen arealene til Sponga Barnehage som kan omdisponeres til kultur og/eller SFO bruk, noe som muliggjør sanering av SMASH bygget med reduserte driftskostnader og fremtidige investerings og vedlikeholdskostnader.

De viktigste hovedelementene i Arbeiderpartiets budsjettforslag er at vi har klart å skjerme og dermed prioritere de kommunale tjenesteområdene helse, omsorg og barnevern spesielt. Full bemanning og kapasitet videreføres. Men også innenfor skole har vi klart å halvere rådmannens forslag til kutt i stillinger og skolemateriell for 2016 og kun en fjerdedel av Sp og H vedtak. (Ap har skissert kutt på stillinger med 0,75 mnok mot mellom 1,6 og 3 mnok vedtatt fra H og Sp. Alle ulike tiltak inkludert 1,6 mnok mot 4,0 mnok fra H&Sp.) Vi mener at vårt forslag muliggjør en forsvarlig nedstyring innenfor skole med inntil tre stillinger i det korte perspektivet. H&Sp vedtak innebærer mer enn 6 stillinger avhengig av hvordan kuttene skrus sammen oppimot 9 stillinger grovt anslått.

Skal situasjonen bedres på sikt må det tas strukturelle grep i skole. Detaljplanlegging av ny barneskole på Setermoen som første byggetrinn i Fremtidstunet alternativ 3a med målsetting om ferdigstillelse skoleåret 2017/2018 burde derfor iverksettes snarest. Det ble stemt ned i dag og skjer ikke. Ny felles barneskole for Setermoen og Øvre Bardu ville medføre besparelser på om lag 5 millioner årlig uten vesentlig reduksjon i lærertettheten.

Vi har unngått økning av Eiendomsskatt på boliger og fritidseiendommer for 2015 og videreført denne på dagen nivå. Dersom det ikke tas strukturelle grep, eller kraftinntektene går opp igjen, tror vi det kan bli meget krevende – til umulig – å unngå heving av eiendomsskatten eller enda mer dramatiske reduksjoner innenfor helse, pleie- og omsorg og skole i kommende år.

Vårt budsjettforslag ligger vedlagt under.

Vi vil oppfordre alle som er interessert til å se på det og til å ta kontakt med oss pr telefon, mail eller muntlig om dere har spørsmål.